להתמודד עם

התמודדות עם פוסט טראומה

כל אחד ואחת מאיתנו חוו אירוע מכונן כלשהו בחייהם, שלאו דווקא היה מזוהה עם צדדים חיוביים. אירועים דרמטיים שנתפסים בעינינו כשליליים ואשר לא זוכים לתשומת לב ברגע שהם מתרחשים, יכולים להידרדר ולהפוך במרוצת השנים לפוסט טראומה. פוסט טראומה ובכינויה הארוך הפרעת דחק פוסט טראומטית, PTSD, מתפתחת כתוצאה מחוויה טראומטית שמערערת את ההוויה הרגשית ו/או הפיזית השלמה של האדם. הסיבות לפוסט טראומה מגוונת ומה שמשותף לכל המקרים הוא העובדה שמדובר בהפרעה שפוגעת אנושות בחייהם של הסובלים ממנה.

פוסט טראומה יכולה להיווצר בעקבות תאונת דרכים, נוכחות בפיגוע טרור, השתתפות במלחמה, אונס, תקיפה מינית ובפרט פגיעות מיניות בילדות, שריפה, אלימות במשפחה וכך הלאה. מחקרים מוכיחים שדיכאון ממושך מעלה את הסיכוי להפרעת דחק פוסט טראומטית פי 25, מה שמחדד את הצורך בטיפול מיידי כאשר מזהים אצל מטופל דיכאון. בסקירה הבאה נביא לפניכם את הסימנים שמעידים על פוסט טראומה ונציע דרכי טיפול פרקטיות, שבתקווה יסייעו לכם לעבד את הטראומה, להתמודד איתה ולמגר אותה משגרת חייכם לצמיתות.

אלו הסימנים שמעידים על פוסט טראומה:

אנשים שסובלים מפוסט טראומה מוגדרים, בין היתר, כנפגעי חרדה וחווים את הפוסט טראומה בשלל דרכים. פוסט טראומה מתאפיינת בתחושות קשות של פחד, חרדה, חוסר שליטה וחוסר אונים, אי שקט, דריכות, פלאשבקים ומתח נפשי, שמתגבר בכל מצב שעלול לעורר זיכרון של החוויה הטראומטית שאותו אדם עבר. נחדד ונבהיר, שלא תמיד התחושות האמורות לעיל מעידות שאכן מדובר בפוסט טראומה ובכל מקרה, מוכרחים לבדוק כל מקרה לגופו ולבחון את עוצמת התסמינים, התדירות והמשך שלהם.

מלבד הסימפטומים האמורים, אנשים פוסט טראומטיים סובלים לרוב גם מדימוי עצמי נמוך, דכדוך ואנרגיה ירודה וההפרעה הפוסט טראומטית עשויה לגרום ללוקים בה גם להימנעות ממפגשים חברתיים ומקשרים אינטימיים, נדודי שינה, סיוטים, בריחת שתן בשינה, התקפי חרדה, הפרעות אכילה, נטיות אובדניות והרס עצמי. פוסט טראומה יכולה להיות מלווה גם בתסמינים פיזיים וביניהם כאבים כרוניים ומחלות פסיכוסומטיות.

מה ניתן לעשות כדי לטפל בפוסט טראומה?

אנשים שסובלים מפוסט טראומה למעשה נמצאים במצב תמידי של דריכות ומגננה, שכן כל עוררות רגשית ולו הקלה ביותר, עלולה לגרום לחוויה מחודשת של אותו רגע דרמטי. כמו הראש, גם הגוף משחזר שוב ושוב את הטראומה וללא טיפול מותאם, אין שום אפשרות לעבד את הטראומה ולהחלים ממנה. הריטואל הזה פוגע משמעותית באורח החיים, עד כדי כך שחלק מהאנשים שסובלים מפוסט טראומה פשוט לא מסוגלים לתפקד, לעבוד ולנהל אורח חיים עצמאי.

אנשים פוסט טראומטיים נוטים לאבד אמון באנשים אחרים, חוששים לבקש עזרה, מיואשים מהמערכת שלראייתם זנחה אותם לאורך השנים ומתקשים מאוד לרכוש אמון, אפילו כשמדובר בצוות המטפלים. ההרגשה שזה אני לבד מול כל העולם ואין באמת מי שיבין אותי, יתמוך בי, יוכל לעזור לי או במילים אחרות – להציל אותי מעצמי ולהשכיח ממני את החוויה הטראומטית, היא הרגשה קשה מנשוא. טיפול מקצועי במקרה של פוסט טראומה הוא קריטי בדרך להחלמה וכדי להימנע מהעמקה של הטראומה, כדאי לזהות את המצוקה ויפה שעה אחת קודם.

אותם אנשים נמצאים במצב מסוכן – לעצמם ולעיתים גם לסביבה. הם מרגישים שאין מוצא ולא אחת מקבלים את הפוסט טראומה כעובדה מוגמרת. עם זאת ולמרות התחושה שאין מוצא וקשה לראות איך מטפסים קדימה, בהחלט אפשר להתגבר על פוסט טראומה, לא משנה מה המקור אליה ומה חומרתה. נוסיף ונאמר שהשאיפה שאולי הדברים ישתנו מעצמם שגויה מיסודה, שכן כאמור, התעלמות עלולה לגרום להחרפה.

החוכמה היא ראשית לרצות לשנות את המצב הנוכחי ושנית למצוא את המטפל הנכון ואת שיטת הטיפול המתאימה. קיימות מגוון שיטות טיפול בפוסט טראומה ומה שמשותף לכולן, הוא השאיפה להצליח להפחית את החרדות והפלאשבקים. אנו במרכז אלפא לתרפיית תדרים, מאמינות ויודעות שיש אלטרנטיביות טיפול שמאפשרות גם להקל על הסימפטומים של פוסט טראומה וגם לפתור את הבעיה מהשורש ולהעניק למטופלים שקט נפשי לאורך זמן.

איך תרפיית תדרים עוזרת לפוסט טראומה?

במרכז שלנו אנחנו מציעות דרכי טיפול חדשניות להתמודדות עם פוסט טראומה באמצעות שיטות טיפול מעולם הפסיכותרפיה הגופנית ורפואת התדרים וביניהן מגע רגשי, מיטת סאונד וטיפול משולב. מחקרים מוכיחים שצלילים משפיעים על התודעה ושבאמצעות תרפיית תדרים ניתן לייצר שינויים תודעתיים, לטפל בסימפטומים של פוסט טראומה ואף למגרה לחלוטין.

חוקרים בגרמניה גילו שמפגש אחד במיטת סאונד, עשוי להיות בעל השפעה טיפולית מתמשכת. אותם חוקרים הבינו שטיפול במיטת סאונד מכניס את המטופלים למצב תודעתי בין המודע ללא מודע, ממש כמו בחלום. בזמן הזה, גלי המוח עוברים למצב מדיטטיבי המכונה אלפא ובנקודה ההיא ניתן לייצר שינויים תודעתיים באמצעות התדרים. משתתפי המחקר, שסבלו מפוסט טראומה בדרגות שונות, דיווחו אחרי הטיפול הראשון על ירידה במתח ובמפלס החרדה ותחושה טובה יותר של רווחה נפשית ואיזון רגשי. חלקם התייחסו לטיפול במיטת הסאונד כ”השקטה של המוח”.

עוד הוכח, שטיפול משולב של תרפיית תדרים עם מגע רגשי ובפרט בשיטת הדמיון המודרך, יכול לגרום למטופל להצליח להתערב בזיכרונות הטראומטיים ולבנות מחדש את אותם זיכרונות, באופן שיפחית משמעותית את עוצמתם ואת החרדה שהם מעוררים בו. זאת אגב הסיבה שברוב המקרים נמליץ למטופלים פוסט טראומטיים לבחור בטיפול המשולב שלנו, שמאפשר למטופל להיכנס למצב אלפא ובה בעת לעבד את הטראומה גם באופן וורבלי, בזמן שהמוח שרוי במנוחה.

נסביר שמצב אלפא יכול לדרוש שנים של תרגול ובאמצעות טיפול בתדרים ובפרט כזה שנעשה במיטת הסאונד, שהנה תיבת תהודה בפני עצמה, יכולים המטופלים ליהנות ממצב מדיטטיבי עמוק, הן נפשית והן פיזית, בפשטות ובאופן מיידי. כזה שבדרכי טיפול אחרות, על מנת להגיע אליו, היו נדרשים עשרות טיפולים ויותר. במקום תרופות וטיפולים פסיכולוגיים ממושכים, אנחנו מציעות דרך הרבה יותר מהירה וחסכונית, טובה לבריאות, לא מלווה בתופעות לוואי קשות ושמביאה תוצאות והקלה בסימפטומים של הפוסט טראומה, כבר אחרי הטיפול הראשון.

שיתוף: 

מעוניינים בפרטים נוספים?

סדנאות וקורסים

טיפולים

טיפולים

רוצה לדבר איתנו?

אנחנו כאן בשבילך!​

עוד תוכן שיכול לעניין אותך

להתמודד עם

חרדות