להתמודד עם

התמודדות עם בעיות בשינה

אנשים מבלים שליש מחייהם בשינה ולמרות מספר השעות הרב שאמור להיות מוקדש לטובת שינה, רבים מאיתנו לא זוכים ליהנות משינה טובה ובריאה. בעיות בשינה הן עניין שכיח והנפיצות של התופעה ניכרת, בין היתר, על סמך כמות התרופות וכדורי השינה הנמכרים כל שנה בישראל, שתפקידם לסייע לאנשים לישון בנחת.

אצל רבים מאיתנו הבעיות בשינה באות לידי ביטוי בנדודי שינה וקושי להירדם, אחרים סובלים משינה “קלה” ו/או מתעוררים באמצע הלילה בגלל חלומות וסיוטים ואצל חלקנו ההפרעות הללו מגיעות בתצורת עייפות תמידית, שלא חולפת גם אחרי עשר שעות שינה ויותר.

כך או כך, לא משנה מה גורם לבעיות השינה או באיזה אופן הן מופיעות, שכן כמעט בכל המקרים בעיות בשינה פוגעות קשות בשגרה שלנו. השינה היא הדלק של הגוף ואנשים שסובלים מבעיות בשינה נאלצים לתפקד על אדים, פשוטו כמשמעו. כשאנשים עייפים הם נוטים לחוש אנרגיה ירודה, כעס, קושי להתרכז ובמצבים קיצוניים המחסור בשינה מלווה בחרדות ואפילו בדיכאון.

בסקירה הבאה נביא לפניכם את הגורמים הנפוצים לבעיות בשינה, נדון בשיטות הקיימות להתמודדות עם בעיות בשינה, ניתן טיפים פרקטיים שיעזרו לכם להתגבר על הבעיות ונסביר כיצד טיפול בתרפיית תדרים יכול להקל על בעיות שינה. זאת בתקווה שגם אתם תצליחו למצוא פתרון לשינה שלכם וליהנות מלילה שקט ושיפור פיזי, אנרגטי ונפשי. במילים אחרות, ליהנות משיפור באורח חייכם.

הגורמים הנפוצים לבעיות בשינה

בעיות בשינה נחלקות לשלושה סוגים מרכזיים:

• אינסומניה – קושי להירדם המכונה נדודי שינה וקימה באמצע הלילה ו/או מוקדם בבוקר.
• היפרסומניה – צורך בשעות שינה מרובות ועייפות כרונית למרות מספר שעות השינה הרב.
• פרא-סומניה – דום נשימה בשינה, הליכה ודיבור מתוך שינה, סיוטים וחריקה של שיניים. הפרעה זו לרוב נלווית למחלת הנרקולפסיה, הירדמות ללא שליטה באמצע היום.

מחקרים מראים שהגורם המרכזי לבעיות בשינה קשור במתח נפשי. אנשים שסובלים מעומס רגשי, דאגת יתר, לחץ וסטרס ומוטרדים מהמחר, לרוב יסבלו מבעיות בשינה. המחשבות המטרידות על העבר והעתיד, מונעות מהם להצליח להירדם בהווה ומדובר במעגל כאב שמזין את עצמו וחוזר על עצמו לילה אחרי לילה.

עובדתית, אנשים בדור שלנו ובפרט במדינת ישראל מוטרדים מאוד. השגרה העמוסה שמאלצת אותנו לשלב בין קריירה, זוגיות ומשפחה, ההבניות החברתיות שגורמות להיות במרוץ אחרי היעד הבא והטכנולוגיה שעוטפת אותנו בכל פינה עם עוד אורות, רעשים וחידושים, פשוט לא מותירים לנו ברירה אחרת, אלא למהר ולחיות חיים שמטרתם העיקרית היא להספיק לכבוש את המטרה ולא באמת ליהנות מהדרך.

כך קורה שהשינה נדחקת לתחתית סדר העדיפויות בלוח הזמנים והופכת למשימה קשה עד בלתי אפשרית. גם כשסוף כל סוף מגיע הרגע ביום שבו אנחנו אמורים לכאורה ללכת לישון, הראש שלנו כל כך מוצף ואנחנו לא מצליחים לכבות את כפתור המחשבות ולהירדם בשלווה.

מעבר לקשיים רגשיים שעשויים לפגוע בשינה, יש סיבות נוספות שיכולות לעורר בעיות בשינה, כמו למשל אנשים שסובלים מפוסט טראומה וחווים פלאשבקים והתקפי חרדה לפני ו/או בזמן השינה. כמו כן, גם אנשים שסובלים מכאבים כרוניים מועדים יותר לסבול מבעיות בשינה וזאת משום שכאב מקשה על ההירדמות ובדרגות כאב גבוהות, גם גורם להתעוררות באמצע הלילה.

דרכי התמודדות וטיפול בבעיות

לפני שנסביר על דרכי ההתמודדות והטיפול בבעיות בשינה, חשוב להבין שטרום הטיפול בבעיות השינה, מוכרחים לאבחן את מי שסובל מהן ולוודא שאכן מדובר בבעיית שינה ולא בבעיה אחרת. אבחון בעיות בשינה מתבצע לרוב במעבדת שינה, שאליה מגיעים בערב ונשארים לבדיקה במשך כל הלילה. במסגרת הבדיקה מחברים את האדם לאלקטרודות אשר בודקות את קצב גלי המוח, את תנועת העיניים, את קצב הנשימה וקצב הלב, את רמת החמצן בדם, תנועות ידיים ורגליים, נחירות וכך הלאה.

 

ממצאי הבדיקה אמורים לסייע לאבחן האמנם מדובר בבעיית שינה ואם כן, איזה סוג של בעיית שינה יש וממה היא נובעת. נדגיש ונבהיר שגם אם במעבדת השינה לא עלו ממצאים חד משמעיים שמספקים הסבר רפואי ברור לבעיה, זה עדיין לא אומר שבעיית השינה לא קיימת ובכל אופן מומלץ מאוד במקביל לבדיקה במעבדת השינה, לבחון מה המקור הנפשי לבעיית השינה, אצל פסיכותרפיסט, פסיכולוג קליני או איש מקצוע אחר, מומחה לטיפול בבעיות גוף ונפש.

הבנת המקור לבעיית השינה מסייעת רבות בפתרון וזהו חלק בלתי נפרד בהליך הריפוי, שכן ברובם המוחלט של המקרים, מלבד מצוקה פיזית, בעיות שינה נוצרות על רקע נפשי. בשלב שאחרי האבחון ישנן מספר דרכי טיפול אפשריות, את חלקן ניתן ורצוי ליישם לבד ואילו אחרות מצריכות התערבות מקצועית ו/או תרופתית.

שימו לב: בעיות שינה אצל ילדים ואצל מבוגרים דורשות התייחסות שונה ובמידה והילד שלכם סובל מבעיות שינה, כדאי להתייעץ עם גורמי מקצוע שמוסמכים לטיפול בבעיות שינה של ילדים.

הרגלי שינה טובים – עצה ראשונה לטיפול בבעיות שינה, היא לרכוש הרגלי שינה טובים. זה אומר לבדוק כמה אתם אוכלים ושותים לפני השינה ולוודא שאינכם שותים קפה או תה, המכילים קופאין שידוע כמעורר ולהימנע מגירויים כמו טלוויזיה, פלאפונים, רעש ואור. בנוסף, חשוב ליצור בחדר השינה אווירה מרגיעה ונעימה, לבחור מזרן וכרית נוחים, לוודא שיש בחדר ריח טוב וכך הלאה.

שיטות הרגעה עצמית – מעבר להרגלי שינה טובים, כדאי להכיר דרכים להרגעה עצמית במידה ואתם מתקשים להירדם וסובלים מנדודי שינה, מתעוררים באמצע הלילה מחלומות וסיוטים או קמים מוקדם עייפים. הדרך הכי טובה להרגיע את קצב המחשבות ולאפשר לראשכם מנוחה היא על ידי נשימות ומדיטציה ובפרט מדיטציה בשיטת מיינדפולנס, מודעות קשובה. אגב, גם התעמלות ותזונה נכונה עוזרות להירגע ומוכחות כמשפיעות לחיוב על בעיות בשינה.

שימוש בכדורי שינה – זה אמור להיות המוצא האחרון, אבל הנתונים בשטח מראים שהרבה אנשים בוחרים בדרך של טיפול תרופתי, מבלי לבחון אלטרנטיבות אחרות. כדורי שינה אכן עוזרים להירדם בשלב הראשוני ואצל אנשים מסוימים הם מתפקדים כתרופה טובה. אבל ויש פה אבל גדול – הם ממכרים ויוצרים תלות, מה שאומר שאחרי תקופת שימוש מסוימת אין דרך להירדם בלעדיהם ויתרה מכך, בשלב כלשהו הגוף מפתח עמידות וזקוק ליותר ויותר כדורים. לא זאת בלבד, אלא ששינה בעזרת כדורים איננה שינה טבעית והגוף שלנו, גם אם ננסה לעבוד עליו, יודע את זה ומגיב בהתאם.

איך תרפיית תדרים יכולה לעזור?

במרכז אלפא לתרפיית תדרים הבנו שיש דרך שיכולה להקל משמעותית על בעיות שינה ואף להעלים אותן לחלוטין. דרך טיפול טבעית שמשפרת את השינה לאורך זמן. במרכז שלנו אנחנו מציעות סוגי טיפולים שונים המבוססים על פסיכותרפיה גופנית ותרפיית תדרים וביניהם טיפול במגע רגשי וטיפול במיטת סאונד. טיפול במיטת סאונד הוכח ככלי טיפול אפקטיבי המסייע לקשת רחבה של בעיות פיזיות ונפשיות ובמיוחד לטיפול בבעיות שינה.

המיטה מיובאת מגרמניה והיא מיטת הסאונד הטיפולית הראשונה והיחידה בישראל. בארצות הברית ובאירופה משתמשים בה בבתי חולים ובמוסדות שיקומיים כאמצעי טיפולי שעוזר לאנשים להתמודד עם בעיות בשינה ומדובר בכלי פורץ דרך. המיטה בנויה כתיבת תהודה אחת גדולה והיא עצמה כלי מוזיקה שאליו מחוברים מיתרים. הטיפול במיטת הסאונד מתבצע בלבוש מלא, הוא איננו פולשני ואין חשש מכאב. בזמן הטיפול נמליץ על טיפול משולב שכולל גם טיפול בסאונד וגם טיפול במגע רגשי.

במהלך הטיפול, שהנו נעים ומרגיע, המטופל שוכב על המיטה והמטפלת מנגנת עליה ומפיקה קולות שונים, שמשפיעים על הגוף בצורה ישירה ועמוקה. הנגינה על המיתרים יוצרת רטט, שחודר אל הגוף וגורם למעין מסאז’ למוח, לרקמות, לשרירים ולאיברים הפנימיים. הצלילים והסאונד הם תדרים שמגרים את החושים הסומטיים ומעבירים לנו ויברציה בעוצמות שונות. הוויברציה שהתדרים מייצרים גורמת לתזוזה בגופו של האדם ומשום שגם המוח והאברים הפנימיים עובדים על פי גלי רטט, ניתן להשפיע עליהם באמצעות הטיפול בתדרים.

אדם יוצא מאיזון גופני או רגשי כשיש חוסר איזון בין החלקים השונים בגוף וחוסר האיזון יכול לבוא לידי ביטוי בהפרעות בשינה, שגורמות לגוף לשנות את הקצב, מבלבלות את הרטט ופוגעות בתפקודם התקין של האיברים בגופנו. משום שהם בתדר נמוך, גבוה, חלש או חזק מידי. הצלילים מפעילים תהליכים מוחיים, המשפיעים ישירות על התפקודים הקוגניטיביים, הרגשיים והפיזיים של האדם ודרכם ניתן להזכיר לגוף את התדר הטבעי שנחסם עם השנים ומכאן להביא לשיפור בבעיות השינה.

גופנו מורכב מ-70% מים ולכן הצלילים מצליחים להניע את זרימה המים בתוכנו בחופשיות. בזמן שהתדרים חודרים לגוף נוצרות אדוות, שמייצרות תנועה בתאים, ברקמות ובאיברים. התהליך הזה גורם לכל חלקי הגוף לחוש את הרטט ואלו נדבקים בקצב, מתנועעים, מסתנכרנים ומזרימים את המים והדם וכך גופנו מגיע להרמוניה. ההרמוניה מביאה אותנו למצב מאוזן של זרימת אנרגיה והאיזון שנוצר מקל על המחשבות ובפרט על החסימות שגורמות לנו לבעיות בשינה. הזרימה הרציפה בטיפול מייצרת גל עקבי שמשחרר את התקיעות וההשפעה ניכרת מיידית, שכן מדובר בשינוי שמתרחש בגוף מבחינה פיזית בזמן אמת.

במרכז שלנו החלטנו לחקור את ההשפעה של טיפול בתרפיית תדרים על בעיות בשינה ונוכחנו, כמו מטפלים אחרים בארצות הברית ובאירופה, לגלות תוצאות מפתיעות. כבר אחרי טיפול אחד במיטת הסאונד המטופלים חשו שיפור משמעותי בבעיות השינה שלהם. סדרת טיפולים שכללה טיפול משולב בסאונד ובמגע רגשי, סייעה למטופלים רבים להבין מה המקור לבעיות השינה שלהם ברמה הרגשית ובה בעת, ליהנות מאיזון אנרגטי וחזרה לזרימת אנרגיה סדירה.

אותם מטופלים זכו אחרי שנים של נדודי שינה, להירדם בפשטות, לישון טוב יותר ולהצליח ליהנות משינה רציפה, אמיתית ובריאה. שמחנו לדעת שאותם מטופלים חוו שינוי לטובה בשגרת היומיום שלהם והרגישו צמיחה חיובית בעבודה, בלימודים, בחיי החברה וכמובן, בינם לבין עצמם. אנחנו מזמינות גם אתכם להגיע לטיפול ניסיון ולתת לעצמכם הזדמנות כנה לשחרר את המחשבות ופשוט להירגע – גם ביום וגם בלילה.

שיתוף: 

מעוניינים בפרטים נוספים?

סדנאות וקורסים

טיפולים

טיפולים

רוצה לדבר איתנו?

אנחנו כאן בשבילך!​

עוד תוכן שיכול לעניין אותך

להתמודד עם

חרדות