להתמודד עם

התמודדות עם חרדות

המציאות המודרנית דוחקת כמעט את כולנו לאורח חיים מהיר ולחוץ, שכולל מתח נפשי ולא מעט דאגות. כולנו חווים מעת לעת עומס רגשי בעוצמות משתנות, אך לעיתים העומס עולה על גדותיו, גורם לדאגת יתר ואף מעורר חרדות. החרדה מתאפיינת במחשבות טורדניות ופחד עמוק, קיצוני ובלתי רציונלי והיא צפה ברגעים שבהם אין כל סכנה ממשית שאורבת לנו ולמרות זאת הגוף והנפש נכנסים למצב של מגננה.

על פי נתונים שהתפרסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה ש-20% מהאנשים בישראל סובלים מחרדה, בין אם מדובר על הפרעת חרדה קבועה או חד פעמית. הסיבות לחרדה מגוונת והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בשלל אופנים וללבוש צורות רבות וביניהן חרדה חברתית, חרדת נטישה, חרדה ממוות, חרדה בהריון, חרדה ממבחנים, חרדה מטיסות, היפוכונדריה ועוד.

משום שהחרדה איננה רציונלית, היא לאו דווקא מגיעה כתגובה לאירוע דרמטי שמתרחש באותו הרגע, אך היא בהחלט יכולה להיות תולדה של פוסט טראומה או משבר אישי שחווינו, כמו לדוגמא אובדן בן/ת משפחה, פרידה ועוד. טיפול מותאם בחרדות הוא קריטי, שכן חרדה קבועה שאיננה זוכה לטיפול, יכולה במהרה להידרדר ולהפוך את חיינו לסיוט מתמשך. בסקירה הבאה נדון בגבול הדק שעובר בין פחד סביר לחרדה ונציע שיטות מעשיות שיאפשרו לכם להתמודד עם החרדות ולהפוך את החיים שלכם לשלווים ומאושרים יותר.

הגבול הדק בין פחד סביר לחרדות

פחד הוא רגש טבעי שמקורו באינסטינקט הישרדותי קדום, אך בעידן שבו אנו חיים, מרבית הפחדים יצאו מכלל שליטה ותחושות של חרדה בלתי רציונלית, החליפו בלא מעט מקרים את הפחד ותפסו מושב כבוד בראש של כל אחד ואחת מאיתנו. אנשים מתקשים לזהות את החרדה כשהיא מגיעה והסימנים יכולים להיות פיזיים כמו מחנק, בחילות וכאבי בטן וכן רגשיים, לדוגמא כשאנו מרגישים לחץ וסטרס.

ניתן לומר, ככלל, שכאשר הפחד הופך לדאגה קיומית ומעביר אותנו למצב דרוך של אי שקט, עצבנות וחוסר שליטה רגשית, ברוב המקרים מדובר בחרדה. בשונה מפחד, שהנו רגש שכיח ואף חיוני בסיטואציות מסוימות, החרדה פוגעת בחייהם של אלו שסובלים ממנה ולא אחת מכניסה אותם למצב של שיתוק וקיפאון. חרדה ממושכת בעוצמה גבוהה עשויה להתפרץ כהתקפי חרדה ולהיות מלווה בבעיות בשינה ובפרט בנדודי שינה, חלומות וסיוטים. חשוב להבין שבכל המקרים, הניסיון להתעלם מהחרדה ו/או להתנגד אליה, רק מגביר אותה ועל חייבים לפנות לטיפול מותאם, כדי לזהות את מקור החרדות ולמצוא פתרון אמיתי, שיעזור לכם להתמודד איתן בדרך טובה ובריאה.

מה ניתן לעשות כדי לטפל בחרדות?

אנשים שסובלים מחרדה מרגישים שהיא מעין עננה שחורה שמלווה את חייהם בכל רגע נתון וללא יכולת להשתחרר ממנה. בין אם המחשבות המדאיגות קשורות לפחד לדבר מול קהל, פחד לא להיות נאהבים, פחד להישאר לבד, פחד מהעובר שבבטן ומההורות הקרבה, פחד ממבחן בלימודים או בעבודה וכך הלאה. לא אחת הם מקבלים את החרדה כעובדה מוגמרת וחושבים “לא נורא, לפעמים אני נמצא בחרדות, אין מה לעשות, מתישהו זה יעבור”.

אנשים שנמנעים מלבקש עזרה, חוששים להיות מתויגים כחרדתיים ומפחדים מההשלכות של הסטיגמה “חרדתי” בקריירה ובחייהם הזוגיים והחברתיים. בכל אופן, לא משנה מה מקור החרדה, אין סיבה להתכחש אליה והשאיפה שאולי הדברים ישתנו מעצמם שגויה מיסודה, שכן כאמור, התעלמות עלולה לגרום למצב להחריף.

עם זאת ולמרות התחושה שהחרדה היא עניין מעיק אך חולף, חשוב מאוד להבין שטיפול בחרדה הוא הכרחי, לא משנה על איזה סוג דיכאון מדובר. החוכמה היא ראשית להבין שאתם סובלים מחרדות ושלא מדובר בפחד זמני ושנית, לרצות לשנות את המצב ולמצוא את המטפל הנכון ואת שיטת הטיפול המתאימה. במקביל לטיפול מקצועי, חשוב מאוד לטפל בעצמכם גם בבית, שזה אומר להקפיד על שינה טובה, אכילה מאוזנת, מדיטציות וחתירה למודעות ונוכחות. אגב, תיוק מחשבות, טכניקה מוכרת במיינדפולנס, יאפשר לכם בוודאות להוריד את מפלס החרדה בזמן שהוא עולה.

הרופאים ולעיתים אפילו הפסיכולוגים והפסיכיאטרים, ממהרים לספק לאנשים שמתלוננים על חרדות מרשמים לכדורי הרגעה נגד חרדות ולחץ וביניהם קלונקס וציפרלקס ונתונים מראים שנכון להיום בישראל חצי מהאוכלוסייה הבוגרת נוטלת ציפרלקס על בסיס קבוע.

זה בדיוק הרגע לומר, שהתרופות הללו אינן בהכרח הפתרון ושלפני שממהרים להתחיל לקחת תרופות הרגעה על בסיס קבוע, כדאי מאוד לנסות לבחון אלטרנטיבות נוספות, שלא כרוכות בכדורים וכימיקלים. שכן, יכול מאוד להיות שגם אתם יכולים לוותר על התלות שנוצרת באותן תרופות ועל תופעות הלוואי ולמצוא מענה אחר, בריא ויעיל יותר לחרדות.

איך תרפיית תדרים עוזרת לחרדות?

אנו במרכז אלפא לתרפיית תדרים חקרנו וגילינו שניתן לטפל בחרדות באמצעות דרכי טיפול חדשניות, על ידי שיטות טיפול מעולם הפסיכותרפיה ורפואת התדרים וביניהן מגע רגשי, מיטת סאונד וטיפול משולב. מחקרים מראים שצלילים משפיעים על התודעה ושבאמצעות תרפיית תדרים ניתן לייצר שינויים תודעתיים מרחיקי לכת ובפרט לטפל בחרדות. טיפול משולב חיוני למטופלים שסובלים מחרדות, כיוון שהשילוב בין תרפיית תדרים לטיפול במגע רגשי, מאפשר למטופל גם לאזן את זרימת האנרגיה וגם לדבר על החרדה והסיבות שבגינה היא מתעוררת, בזמן שהוא שרוי במקום מדיטטיבי, נינוח ובטוח יותר.

באקדמיה הבריטית לתרפיית סאונד, גילו שטיפול קצר בודד במיטת סאונד, יכול להיות בעל השפעה טיפולית מתמשכת. אותם חוקרים הבינו שטיפול במיטת סאונד מעביר את המטופלים למצב תודעתי בין המודע ללא מודע, ממש כמו בחלום. בזמן הטיפול במיטת הסאונד, גלי המוח עוברים למצב מדיטטיבי הקרוי אלפא וברגע הזה, באמצעות נגינה נכונה ומדויקת ושימוש מושכל בתדרים, אפשר לייצר שינויים תודעתיים. כלל האנשים שלקחו חלק באותו מחקר ושסבלו מחרדות מסוגים שונים, העידו שכבר בתום המפגש הטיפולי הראשון הם חוו ירידה דרסטית במתח הנפשי ותחושה נעימה ונינוחה יותר, של רווחה נפשית.

חשוב להבין שמצב אלפא המתואר לעיל, דורש שנים של תרגול והעובדה שבמיטת הסאונד, שהנה תיבת תהודה בפני עצמה, ניתן להביא את המטופלים למצב אלפא תוך פחות משעה, היא לא פחות מגילוי מהפכני ופורץ דרך. המטופלים במיטת הסאונד זוכים ליהנות ממצב מדיטטיבי עמוק, ללא כל מאמץ ובאופן מידיי. וזאת בניגוד לדרכי טיפול אחרות, שבהן, סביר להניח היו נדרשים עשרות טיפולים ויותר כדי להגיע לאותה שלווה.

אנו באלפא מציעות לכם שיטת טיפול מהירה, חסכונית, חיונית לבריאות ושמספקת תוצאות אמיתיות, כבר בסוף הטיפול הראשון. אין כל סיבה שהחרדות יהרסו לכם את החיים ואנחנו מזמינות אתכם להגיע לטיפול ניסיון, כדי לבחון את ההשפעה של תרפיית תדרים על גופכם ונפשכם ולצאת מחוזקים אנרגטית, רגועים יותר והכי חשוב – הרבה פחות חרדים.

שיתוף: 

מעוניינים בפרטים נוספים?

סדנאות וקורסים

טיפולים

טיפולים

רוצה לדבר איתנו?

אנחנו כאן בשבילך!​

עוד תוכן שיכול לעניין אותך

להתמודד עם

חרדות